30 Nisan 2017 Pazar

Mozart nasıl okunur?

Mozart nasıl okunur nasıl ya yazıldığı gibi değil miydi? Değilmiş işte ben de hep Mozart diye okurdum fakat yaklaşık 5-6 ay önce öğrendim ki öyle değilmiş.


Bunu da uzun zamandır blogumda yazmak istemiştim fırsat olmamıştı. Derken bugün national geographic'de yayınlanan Einstein dizisinde (deha) Albert Einstein mozarttan bahsederken bi değişik mozart dedi mortsart mı desem modzart mı desem bi garipti.

İşte tam olarak nasıldı ya mozartın okunuşu aslında öğrenmiştim ama nasıldı nasıldı derken zorla buldum o linki  uludağsözlükte bi yazar güzelce açıklamıştı ahanda şöyle:

"asli ne mozart´tir, ne de modzart´tir.
dogrusu mozart yazilisina sahip fakat "motsart" olarak okunur

wolfgang amadeus mozart  avusturya´nin salzburg kentinde dogmus ve viyana´da vefat etmistir. bu da demek oluyor ki; kendisi bir avusturyali. avusturya´nin ana dili almanca oldugundan ve almancada da "z (zet)" harfi "ts" olarak okundugundan yanlis söylenen isimdir.
bu aynen kendi isminizin baska ülkelerde yanlis söylenmesi gibi bir durumdur.

tavsiye: avrupa´da mozart´a mozart veya modzart diyen kisiye ters ters bakarlar." diye de belirtmiş işte aslı motsart imiş hatta tam ismini telaffuz edip bitirelim yazıyı

VOLFGANG AMADEYUS MOTSART

2 yorum:

  1. Mozarttır o, Motzart olsa yerinde duramazsın :D Bilgi için teşekkürler, hayatımın geri kalanında Mozart yerine Motzart derim o zaman. Aynı Lazio yerine Latzio demek gibi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba yorumunuz için teşekkürler latzio telaffuzu da var onu da inceleyelim bi ara :)

      Sil

Tatar Çölü

aylardır yıllardır okuma listemde olan Tatar Çölü'nü bu karantina günlerinde okumak nasip oldu. içe çekilme yaşanan bu günlerde kendi ya...